"...why digital literacy is so crucial..."
Um texto que está a ser objecto de atenção em vários sítios da blogosfera: Wikipedia and the New Curriculum - Digital Literacy Is Knowing How We Store What We Know, de David Parry, professor da Universidade do Texas (em Dallas).
Vêm dele estes extractos:
“And this is why digital literacy is so crucial for educational institutions: we do a fundamental disservice to our students if we continue to propagate old methods of knowledge creation and archivization without also teaching them how these structures are changing, and, more importantly, how they will relate to knowledge creation and dissemination in a fundamentally different way. No longer is an encyclopedia a static collection of facts and figures (although some of its features might be relatively so); it is an organic entity.”
“When I hear debates about the digital divide, access is often the largest issue, as if merely having access to computers solves the problem. “Bring computers into the schools and fund technology” are the regular solutions. However, the technology here is merely secondary: what is more important is teaching people how this technology changes the social sphere so that students too can be empowered to engage the polis rather than being passive users of Word Processing programs.”
(Crédito da foto: Wikipedia)
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1 comentário:
Estes excertos da Wikipédia remeteram-me para uma mensagem que vi hoje, digital literacy requirements.
Por um lado, este post reforça a ideia apresentada na Wikipédia com a definição de DL que propõe, “the ability to use digital technology, communication tools and networks efficiently and ethically to locate, evaluate, use and create information”.
Além disso, começa por dizer que não há garantias de que o computador vá permanecer tal como o conhecemos hoje. Portanto, apostar numa forma de DL tendo como ponto fundamental a distribuição de computadores pode ser um erro estratégico.
Mas, para já, o computador é efectivamente a principal ferramenta de trabalho e o autor refere que se tem dedicado a pensar sobre os conhecimentos relativamente às ferramentas que é importante ter. Divide-os em três partes: “mechanical literacy”, “basic software literacy” e “Internet literacy”.
Vale a pena ver o que sugere em cada uma das partes: edu-it.
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