segunda-feira, maio 04, 2009

Reino Unido - que e como aprender na primária?


Acaba de ser conhecido o relatório final de uma análise independente ao currículo da educação primária no Reino Unido, encomendada em 2008 pela Secretary of State for Children, Schools and Families.

As propostas apontam para a atenuação da carga programática (considerada excessivamente sobrecarregada) e para uma maior flexibilidade na gestão do currículo. Ler as recomendações e as concepções deste relatório faz-nos sorrir relativamente ao afã dos arautos de uma abordagem redutoramente cognitivista da educação, que entre nós parecem conquistar cada vez mais adeptos. Veja-se:

" (...) the new curriculum must be underpinned by an understanding of the distinct but interlocking ways in which children learn and develop – physically, intellectually, emotionally, socially, culturally, morally and spiritually – between the ages of 5 and 11. Among other things, a well-planned, vibrant curriculum recognises that primary children relish learning independently and co-operatively; they love to be challenged and engaged in practical activities; they delight in the wealth of opportunities for understanding more about the world; and they readily empathise with others through working together and through experiences in the arts, literature, religious education and much else".
A literacia digital aparece como uma dimensão fundamental, associada, mas não reduzida ao acesso e uso das TIC:

"[the increasing digitisation of information worldwide] will require digital literacy of all children for their full participation in society. Information required for leisure, work, finance, communication and citizenship will be mediated electronically. In all branches of knowledge, all professions and all vocations, the effective use of new technologies will be vital. Children not only need to learn to use specific devices and applications, they also need to understand the fundamental concepts of safe and critical use. The review therefore calls for an understanding of technology to be taught and ingrained in curriculum design and delivery".
Entretanto, foi conhecido não há muito tempo o relatório intercalar Digital Britain, preparado para o Parlamento britânico pela Secretary of State for Culture, Media and Sport e pelo Minister for Communications,
Technology and Broadcasting. Faz o ponto de situação, relativamente àquele país, no tocante a equipamentos, redes, conectividade e conteúdos.

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